Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.04.2010 13:42 - Белене - атомна бомба върху сеизмичен разлом
Автор: lado Категория: Политика   
Прочетен: 1609 Коментари: 15 Гласове:
4

Последна промяна: 27.04.2010 19:44

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Георги Касчиев*  

image Георги Касчиев. Снимка: e-vestnik

По Агенция Фокус
Проектът АЕЦ „Белене” бе реактивиран като една пълна авантюра по време на един конгрес на НДСВ, а цената на тока, произвеждан от нея, ще е между шест и седем цента. Това каза Георги Касчиев, експерт по атомна енергетика, по време на кръгла маса „Проектът АЕЦ „Белене” и европейската енергийна сигурност: българските дилеми”. Касчиев посочи, че според анализи към 2010 г. в България ще има недостиг от 1300 мегавата електроенергия. Според него тези оценки умишлено са били фалшифицирани, за да се наложи този проект по времето на правителството на Симеон Сакскобургготски. „Много се твърди, че тази централа може да работи за износ, но липсват прогнози”, заяви той.

Георги Касчиев попита, защо след като има перспектива, в проекта не се е включил нито един голям потребител на електроенергия, нито една съседна страна, нито една банка не е пожелала да го финансира. По думите му според всички, извън министерство на енергетиката – този проект не си заслужава. Касчиев каза, че тази централа не е оправдана и ще представлява голям риск за икономиката на страна. По думите му нито една АЕЦ в света не се намира в такава сеизмична обстановка. Експертът посочи, че след земетресение най-голямата атомна централа в Япония Кашивазаки – седем хиляди мегавата е била спряна. По думите му в живота на тази централа ще има поне едно земетресение. Компанията RWЕ се е отказала именно заради оценката на сеизмичната обстановка, площадката се намира не върху скала, а баластрова възглавница.

image

„Този проект е основан на съмнителни незаконосъобразни и незаконни решения”, заяви Касчиев и посочи, че е един от основните генератори на корупция в страната. Той направи сравнение с проекта за централа, възложен от последния филипинския диктатор, с който един милиард долара от филипинския данъкоплатец са били усвоени. „На мен ми трябва премиерът да каже – кой е корумпиран, защото ако продължава с нашите хора в НЕК, това не може да спре и създава подозрение за новото правителство”, коментара Георги Касчиев.

Според него така ще станем зависими от Русия по отношение на доставките на резервни части и инженерни услуги от руската страна. Той попита новите управляващи, защо е подписано продължение на договора с Атом строй експорт. Този контракт струва 200 млн. евро и посочи, че при разговорите за АЕЦ „Белене”, президентът на Франция три пъти е посочил на премиера Бойко Борисов синонимът на ядрена катастрофа – Чернобил.

 

*Атомният физик Георги Касчиев e професор е във Виенския университет, където води курсове по “Основи на ядрената техника” и “Радиационна защита”. Роден през 1949 г. в Шумен. Започва кариерата си в АЕЦ Козлодуй и работи там от 1972 г. до 1989 г. По време на правителството на Иван Костов от 1997 г. до 2001 г. е бил председател на Комитета за използване на атомната енергия за мирни цели (КИАЕМЦ, сега Агенция за ядрено регулиране - АЯР)

 
image


Белене – има или няма сеизмична опасност
БАН премълчава оценката си от 1991

Георги Касчиев

26 Ноември 2007

 

imageНа 23 ноември НЕК съобщи, че площадката на АЕЦ "Белене" е разположена в една от най-спокойните от сеизмична гледна точка територии на България. Дружеството се позовава на изследване на Геофизичния институт на БАН, направено въз основа на данни от локалната сеизмологична наблюдателна мрежа около площадката на АЕЦ "Белене" за периода 1 ноември 2006 – 31 октомври 2007 г., както и от станциите на Националната оперативна телеметрична система за сеизмологична информация.

От това съобщение става ясно, че земетресение през месец март 1977 г. никога не е имало. Че в Свищов, на 13 км от Белене, не са се срутили сгради и не са загинали 120 души. Не е имало стотици ранени, нито пък десетки инвалиди за цял живот.

Излиза, че т.нар. Бяла книга на БАН от 1991 год., която изрази мнението на Академията срещу АЕЦ "Белене", също никога не е излизала. И същите хора от Геофизичния институт на БАН  не са изразили в нея становище за сериозния сеизмичен риск на площадката на Белене. И че това мнение не беше в основата на отрицателното становище на институтите на БАН.

Както знаем, в България има пазарна икономика и всичко се купува и продава. Научният и професионалният морал също. При това за жълти стотинки.

Да оставим на спокойствие голямата българска наука в блатото, в което безнадеждно е затънала, и да видим какво мисли европейската наука по този въпрос. Ако отидете на адреса на Европейската Комисия по Сеизмология (http://wija.ija.csic.es/gt/earthquakes/imatges/ESC-SESAME_poster_A4_75q.jpg), ще видите сеизмичната карта на Европа. Тя е публикувана през февруари 2003 г. и се базира на изследвания на предишните 475 години. Степента на сеизмичния опасност (вероятността за земетресение през следващите 50 години) е показана нагледно в 8 степени, оцветени в различен цвят.

В частта за Балканския полуостров (показана на схемата горе) ясно може да се види, че площадката на Белене не попада в област с ниска сеизмичен риск, както тази на Козлодуй. Тя е в област на средна, клоняща към висока сеизмична заплаха, тъй като е близо до две активни сеизмични огнища: от север Вранча, а от юг Стражица. Разломът във Вранча, макар и далеч, е опасен, тъй като Карпатите го “натискат” от север и при земетресение енергията на сеизмичните вълни е насочена винаги на юг – право към Свищов и Белене.

Смятам, че представителите на Европейската комисия, на които тази карта беше представена, ще вземат в предвид изводите на европейските учени, а не едногодишните наблюдения на площадката на Белене. Те вероятно скоро ще посетят Свищов, за да се запознаят на место с последиците от земетресението от 1977 г. и с настроенията на местните хора.

Защо обаче от НЕК проявяват такава нервност по този въпрос? В края на краищата сеизмичната заплаха не е от най-висока степен и с подходящ проект, с високо качество на изпълнението му, със система за автоматично заглушаване на реакторите при земетресение и други мерки, тя би могла адекватно да се неутрализира.

Проблемът е в това, че в скъпо и прескъпо заплатената Оценка за Въздействието върху Околната Среда (7.8 млн. долара) от Белене, този проблем изобщо не е коментиран, не е засегнат. Точно поради това 12 европейски банки вече отказаха да се включат във финансирането на АЕЦ “Белене”. По същата причина ЕК вероятно ще поиска тази оценка да бъде направена отново, с отчитане на сеизмичната заплаха и на характеристиките на избрания тип реактор.

Тази перспектива естествено е убийствена за НЕК. Провеждането на търга и изготвянето на нова оценка ще отнеме повече от година. Може да се получат проблеми при общественото обсъждане, особено с населението в околните градове. Може да стане чудо и да се стигне до търсене на отговорност, а следващото правителство да преразгледа този авантюристичен проект.

Но докато ОВОС не бъде направена в съответствие с изискванията и не бъде одобрена, нито една банка няма да отпусне заеми за АЕЦ “Белене”.

 

 


 



Тагове:   Белене,   бомба,


Гласувай:
4



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Обущарят Касчиев, да съди само за обувките...
27.04.2010 15:26
Някои се изживяват като Ломоносов

Нивото на сеизмичния риск се определя с помощта на вероятностни анализи, които показват годишната вероятност за надвишаване на проектните сеизмични характеристики на площадката (сеизмичен хазарт за площадката).

Основен количествен измерител за нивото на очакваните сеизмични въздействия е големината на очакваното максимално абсолютно сеизмично ускорение на "свободно поле" (PGA). За площадката на АЕЦ Белене тази стойност (определена с период на повторяемост 10,000 години и приложима за сеизмичното осигуряване на конструкциите и оборудването, свързани с ядрената безопасност) е 0.24 g. Тази стойност e съизмерима или по-ниска oт стойностите на същия показател за площадките на други АЕЦ в региона. Международната практика доказва възможността да се строят надеждни АЕЦ при интензивност на сеизмичните въздействия съществено по-високи от тези, очаквани за площадката на АЕЦ Белене.

При сеизмичните анализи за площадката на АЕЦ Белене са взети под внимание всички потенциални сеизмогенни структури в район от 320 км около централата. Анализите са проведени под наблюдение на експерти на МААЕ, надлежно документирани и резултатите им са приети от специална експертна мисия на МААЕ.

Последните изследвания на сеизмотектонската обстановка са проведени през 1999 - 2000 г. въз основа на геоложката и тектонска информация (българска и румънска) за региона, анализ на нивата на речните тераси от двете страни на р. Дунав, проведеното ново сеизмично профилиране и дистанционни геофизични методи. Тези изследвания отхвърлят еднозначно наличието на геоложка структура в района на площадката, която е в състояние да генерира силно земетресение.

Всички посочени горе сеизмични анализи и изчисления на площадката са извършени при спазване на нормативните предписания, в пълно съответствие с регулаторните документи на МААЕ, надлежно са документирани и са преминали независим преглед.
цитирай
2. lado - Hерманския инвеститор RWE напусна ...
27.04.2010 15:38
Hерманския инвеститор RWE напусна проекта АЕЦ “Белене”, защото е направил информиран избор. Касчиев каза по този повод нещо ново, спестено на българската публика: че германците са поръчали проучване и на тази база са си тръгнали, а не както се внушава, че едва ли не постъпката им е изненадваща и необяснима.
Избягаха от печалбата си - лоша преценка или външен натиск, корупционни схеми?
цитирай
3. анонимен - :)
27.04.2010 16:15
Тектониката, структурната и инженерната геология не са хуманитарни науки. Там има правила, неподвластни на политическото време, а на геоложкото такова. И специалисти, не от селски тип. Няма такава структура в този район и няма и да има, поне един еон напред. Виж думите са нещо друго - словесен пластилин. Поне да беше глина...
цитирай
4. lado - $Тези изследвания отхвърлят ед...
27.04.2010 16:28
$Тези изследвания отхвърлят еднозначно наличието на геоложка структура в района на площадката, която е в състояние да генерира силно земетресение.$

То в района на площадката може и да няма, но Вранча е наблизо, доста по-близо - а аз помня през 1977 в София как почувствахме земетресението с епицентър Вранча. Не е задължително епицентърът да е точно под централата,че да има големи разрушения.
цитирай
5. анонимен - :)
27.04.2010 17:01
Влез в Google Earth. Вранча е на североизток от Букурещ и на северозапад от Браила. Напиши Vrancea и Гугъл ще те заведе. Долу, на траверс на Ковстанца, на запад е Черна вода. Румънската АЕЦ, по канадскоФренска технология, заради която затвориха нашите реактори. Виж после „Дей е Белене”:)
„...лоша преценка или външен натиск, корупционни схеми?”
цитирай
6. lado - ОК, даже няма да гледам, знам ги л...
27.04.2010 17:31
ОК, даже няма да гледам, знам ги локациите, но ако Черна вода е грешка, защо да я повтаряме.
А какво ще правим с ядрения отпадък - със софиските бали още не сме ...Ако те са симптоматични за начина по който се оправяме с какъвто и да било отпадък? А те са симптоматични!
цитирай
7. анонимен - :)
27.04.2010 17:36
Айде сега, дай да затворим и Козлодуй по тая логика. Тоя проблем си е световен и тъй или иначе има решения. И нашата част от цялото...

До...
цитирай
8. анонимен - ?
27.04.2010 17:43
И си прав, и не си. Нормално е, човек да се притеснява и да бъде критично настроен към всяко едно по-мащабно начинание. Особено в БГ!
Към земетресенията трябва да се подхожда с необходимия респект, но аз и не мисля, че когато е трябвало геолозите и проектантите са направили своя избор за площадка само под партийно давление. Дори и по Татово време, тези задачи се възлагаха на колективи многократно доказали своя опит и недопускащи компромиси. Вярно, че за 30 години технологиите са дръпнали доста и преосмислянето на всяко едно техническо решение с такава давност е повече от наложително. И въпреки това, изборът на мястото е бил продиктуван от инженерно-техническа гледна точка, а не от ръководния по онова време принцип "Дайте другари да вземем!".
И аз помня Вранча, но помня и престоя си в Япония - в рамките на няколко часа на 2 пъти малко над 5 по Рихтер и още доста по-слаби. Метрото спря за малко и нищо повече. След 2-3 дена всичко беше вече история. Защото хората са си направили изводите от Кобе и са направили необходимото. Не ми се вярва и нашите проектанти да са кой знае колко по-назад. Особено след Турция'99 и въвеждането на Еврокодовете в проектирането.

Колкото до RWE, предполагам че, за времето ангажирало ги по проекта са успели да се запознаят с особеностите на българската бизнес среда и специфичните нашенски подходи към инвеститорите. Без да съм в кухнята на това начинание, само с частичната информация от пресата от последните 2 годинза за безумните харчове от близо 1 млрд лева за имитация на някакви дейности по проекта за brownfield, ако аз бях инвеститор щях да бягам колкото се може по-надалеч. Защото тези безотговорно раздадени пари от едни наши момчета на други такива, няма как да се възстановят освен чрез по-високата цена на произвеждания ток. И нека любителите на конспирацията да се пробват да направят връзка между 3-кратното увеличение цената на "Цанков камък" и тихата промяна в Закона за енергийната ефективност отворила бизнес за близо 200 млн.
цитирай
9. lado - А защо сега Джофрьо ван Орден ни о...
27.04.2010 17:47
А защо сега Джофрьо ван Орден ни обяснява, че не е трябвало да затваряме двата реактора ?
цитирай
10. lado - Айде сега, дай да затворим и Козл...
27.04.2010 17:51
анонимен написа:
Айде сега, дай да затворим и Козлодуй по тая логика. Тоя проблем си е световен и тъй или иначе има решения. И нашата част от цялото...

До...

Както се вижда - тези решения не трябва нито ние да ги измисляме, нито да ги изпълняваме - ще стане беля...
Дано не стане като в ЧерноБеля.
И петролната платформа ,която потъна, беше с пресметнат риск, ама ако не запушат дупките, ще си черпят нефт направо от плажа във Флорида, и ще си пресмятат ,колкото си искат!
цитирай
11. анонимен - beckslover-1,3,5,7
27.04.2010 20:47
Съгласен. Дано съм в избата, когато друсне. По-хубаво е да се щавя с танин, отколкото да се дезактивирам с йод:)))

Лека вечер
цитирай
12. lado - Съгласен. Дано съм в избата, когато ...
27.04.2010 20:57
анонимен написа:
Съгласен. Дано съм в избата, когато друсне. По-хубаво е да се щавя с танин, отколкото да се дезактивирам с йод:)))

Лека вечер


Ако не скрият последиците ,както направиха с Чернобелята - може да притичам с мезето, че щавенето да е по-приемливо:)))
цитирай
13. gothic - Козлодуй, Козлодуй, Козлодуйски бряг....БУМ (Контрол)
29.04.2010 03:40
А бе....по време на ЧерноБелята бях в родната Казарма. И ме изкриваха от папане на консерви, ама по-късно разбрах защо. Булката обаче е била тогава на 10. И е маала марули на воля. Та като си изгубих по доста гаден начин второто дете, още неродено, не се чудих много що е станало. Така че - за щавенето с танин ме пишете и мене.
цитирай
14. lado - О, значи ако ше се рита камбаната, то ...
29.04.2010 07:39
О, значи ако ше се рита камбаната, то поне компанията ще е приятна !
цитирай
15. gothic - Абе аз цел живот дотука ритам кам...
29.04.2010 11:09
Абе аз цел живот дотука ритам камбаната и си кънти бая силно, чак околните се оплакват ;) Та и финалния шут ще гледам да е стилен, устествено ;)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lado
Категория: Изкуство
Прочетен: 2652163
Постинги: 65535
Коментари: 5893
Гласове: 20657
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930