Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.02.2011 18:15 - Сами си произнесохме присъдата, сега ще си я излежаваме.
Автор: lado Категория: Политика   
Прочетен: 1913 Коментари: 2 Гласове:
14


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

image

 

Живеем като роби и това ни харесва     С Харалан АЛЕКСАНДРОВ, социален антрополог, разговаря Мариела Балева

- Как се чувствате днес в държава, в която най-важните събития са поредната доза подслушани разговори на властта, г-н Александров? На какво ви прилича днес България?

- Усещането ми за българското общество днес е като за занемарен аквариум, силно замърсен и зле насищан с кислород. За обществото кислородът, който го държи живо, е свободата на мисълта и етичният дебат. В нашия аквариум рибките са недохранени, болни, опърпани и все по-вяли, на дъното се търкалят доста поизгнили трупове. Пълзят слузести охлюви, по-едрите риби ядат по-малките - канибализъм с една дума

- Песимистично и доста мрачно сравнение.

- Всъщност не се е случило нищо драматично. Просто продължаваме да живеем в агонията на една патриархална култура, която е несъвместима с модерния глобализиран свят. В нея базисните ценности на съвременния човек, свободата, активността и предприемчивостта не са на почит. Ние регулираме отношенията си според патриархалната етика на клановите лоялности и се опитваме да управляваме държавата със селски мурафети, при което е важно кой на кого е човек, приятел, роднина. Или с кого рита топка. Резултатите са налице.

- Едва ли хората искат да живеят непрекъснато в ченгеджийница?

- Напротив. Общество, в което хората избират да са жертви, приемат да бъдат подслушвани и контролирани, е абсолютно нормално да прилича на ченгеджийница. През последните седмици чухме как десетки публични фигури, сред които министри, заявиха верноподанически готовността си да бъдат подслушвани. Нямало нищо лошо в подслушването, ако си невинен! След като хората с почти сексуална наслада се отдават на нахлуването на властта в личния им живот, какво друго да очакваме освен полицейщина? Ситуацията е трагикомична, защото поради липса на административен капацитет никой не е в състояние да контролира контролиращите. Няма правила, не е ясно кой дърпа конците, кой кого подслушва и защо. Ние живеем в пародия на полицейска държава.

- Обществото няма ли днес консенсус за нещо?

- Има консенсус да бъдем несвободни. По всичко личи, че свободата е на последно място в йерархията на ценностите и вече сме я прежалили. Мярката за индивидуален успех не е свободата, а богатството и властта. Мярката за успеха на управлението не е колко свободна среда осигурява за инициативните и предприемчивите, а колко километра магистрали са построени. Безпомощно да постигне морална саморегулация, обществото се обедини около тезата, че единственият начин да бъде въведен някакъв порядък е репресивният - властта трябва да те следи и да те контролира. Маса народ, вкл. и образовани хора, живели в чужбина, се изредиха да ме убеждават, че само полицейско управление ще ни оправи. Окей, получихме си каквото искахме. Сами си произнесохме присъдата, сега ще си я излежаваме.

 - В Брюксел хиляди младежи демонстрираха - причината е, че политиците от 200 дни не могат да се разберат и Белгия няма правителство. Може ли у нас да се случи такава гражданска проява?

- Това се случва там, защото в Белгия правителството означава подреденост, нормалност и предсказуемост. В България властта означава хаос и злоупотреба, в най-добрия случай - забавление. Трябва да се признае, че това управление е едно от най-забавните, а премиерът си е направо звезда. Затова народът му гледа сеира, пие си ракийката и си наляга парцалите. Културата на оцеляване ни е научила да имаме минималистични очаквания към властта и към живота изобщо - вземаме, каквото ни се предложи, на най-ниска цена. И, разбира се, ни пробутват брутални ментета, но ние сме им свикнали.

- Вижда ли се спасение отнякъде?

- Единственото ни спасение е либералното образованието на следващите поколения. Въпросът е как несвободни и аморални хора могат да научат децата си да бъдат свободни и почтени? Младите поколения живеят в развалините на мрачния затвор, който са обитавали техните родители. При това родителите неспирно оплакват загубата на любимия си затвор и се опитват да го ремонтират с подръчни средства. Моралният пейзаж на българското общество напомня сцена от постапокалиптичен филм - изгубени сред развалините деца слушат  чалга, скупчени около запалена боклукчийска кофа.

- Агресията продължава да е отпечатък на живота ни. Тези дни жестоки двойни убийства в Кърджали, в русенско село и още др. потресоха хората. Какво става?

- Става това, че поради липса на морална среда и добро лидерство, които да удържат и опитомяват агресията, примитивните разрушителни тенденции правят пробиви през най-уязвимите и най-девиантните членове на общността. Поставени са на изпитание и минималните стандарти за порядъчност. Най-видно е това по върховете, където всичко е възможно и допустимо. Сега там се колят със СРС-та. Същото се случва и на най-ниските нива, където поради мизерията конфликтите се разрешават с подръчни средства. Тъй като не разполагат със СРС-та, хората на село се колят с брадви и ножове. В морално отношение няма голяма разлика, въпрос на технически средства. Оскотяването и освирепяването са повсеместни, демонът на себеунищожението е скъсал синджира и вилнее по света.

- Обществото ни не иска ли да направи избор как да живее?

- По-лошо е. Ние въобще не сме стигнали до ситуация на избор. Всичките тези години сме се лъгали, че правим избор. Изборът е направен от предишните поколения в условия на тоталитарна репресия. Това е изборът на оцеляването - важното е да оцелееш тук и сега, на всяка цена, независимо какво се налага да пожертваш - свобода, съвест, достойнство, бъдещето на децата си. Именно този избор прозира ясно от социалния свят, който постоянно възпроизвеждаме в десетилетията на прехода - свят на насилници и жертви, на грабители и ограбени, на подслушващи и подслушвани, на полицаи и престъпници. Ние още живеем в този робски, кошмарен свят, не сме избрали да го напуснем.

 - Като герой в политическия комикс често се появява и посланикът на САЩ Джеймс Уорлик. Неговата роля каква е?

- Опитва се да играе голямото добро куче, което закриля бедното мишле. На него му е лесно, защото е герой от друг филм и винаги може да тръгне. Това поставя въпроса за морала на външните актьори, които чудесно се забавляват на наш гръб. Но е важно да си даваме сметка, че абсурдният сценарий на нашия живот не е написан от дългата ръка на Вашингтон, Кремъл или някаква всемирна конспирация - всички ние, с житейските избори, които правим или не правим, ежедневно дорисуваме страниците на страшния и смешен комикс, наречен български преход.




Гласувай:
14



1. tili - Много по-художествено
25.02.2011 18:40
го е казал Йовков в "Индже". Искаме войвода да ни стриже и дои, хубавец, с везани ръкави. Чете ли днес при sula? Tzv Tzv май беше. Човек не може да ви угоди, ей!:)
цитирай
2. lado - Нищо де, както малката капчица п...
25.02.2011 19:22
Нищо де, както малката капчица пробива камъка , стига да капе достатъчно продължително време на едно и също място, така и ние ...:)))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lado
Категория: Изкуство
Прочетен: 2642471
Постинги: 65535
Коментари: 5893
Гласове: 20657
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031