Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.08.2010 23:26 - Цици или етика? Мастика или естетика?
Автор: lado Категория: Политика   
Прочетен: 927 Коментари: 7 Гласове:
12


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 

image

Недопустимите цици на Андреа   06.08.2010, 16:57
Тома Захариев

В медиите пристигна патетично писмо от Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация, в което тя обявява решението си: рекламата на мастика "Пещера" нарушава Националните етични правила за реклама и търговска комуникация, тъй като е безотговорна към обществото, противоречи на добрите нрави, опредметява женските гърди и т.н. - все литературно поднесени аргументи.

Накратко Етичната комисия препоръча на "Винпром Пещера" да приведе комуникацията си в приличен вид в определения срок (5 работни дни), а при невъзможност - ще спре излъчването й.

Освен че станалата повод за това решение жалба постъпва цяла година след пускането на "неприемливата" реклама, текстът в нея е изначално сбъркан, тъй като посочва за рекламни лица младият актьор Калин Врачански и фолк изпълнителката Галена (също рекламно лице на "Пещера"). Преразказвайки в същото време рекламния сюжет, в който протагонист е бюстът на Андреа (вярно, че единствената разлика между двете певици е в цвета на косите, но все пак...).

Жалбоподателят Фондация "Хоризонти 21" се позовава на "чл. 2 и чл.4.9 от Етичния кодекс, според които (накратко) търговската комуникация не трябва: да съдържа вулгарни елементи, според общоприетите морални норми в съответната държава и култура, да промотира прекалена податливост на сексуалността чрез изобразяване на насърчаване и готовност за секс, да показва разголване на човешкото тяло по неподходящ начин, да представя продукта като средство за отстраняване на сексуални бариери...

С решението си, че в съответната държава и култура жалбата е допустима (и основателна), етиците отприщват твърде интересен диалог между двете страни, еталон на словоблудството и господстващото лицемерие у нас - когато става въпрос за медийна етика.

В становището си ответната страна "Винпром Пещера", разбира се, се хваща за неволно или не допусната грешка в текста на жалбата, посовайки, че не се конкретизира ясно за коя реклама и на кой продукт става въпрос. Понеже няма реклама, в която да участват заедно посочените изпълнителка и актьор - факт.

Дори да оставим настрана непрофесионалния подход на НСС, който приема решение върху жалба, пълна с неточности, в мотивите си Етичната комисия включва такива старомодни моралистични забележки, че човек би решил, че жените у нас обикновено ходят на плаж с поло и дълги шорти, за да не ги забелязват, или че мъжете са заставени да изпитват по-явен интерес към хоризонта:

"Рекламата носи послание за незачитане на човешкото достойнство, поради изключително принизеното опредметяване на женските гърди."

"Рекламата не се съобразява с общоприетите морални ценности на българското общество - конкретно, аналогията между женските гърди и дини, изобразена чрез банския костюм и изречението: "Не, мерси, аз си имам" в отговор на подаденото парче диня."

"Рекламата принизява жената до сексуален обект, идентифицирайки я като "сочно парче" (парче диня или парче месо?!) и поставяйки я на по-ниско ниво спрямо перспективата на камерата и погледа на мъжете т.е. - на земята, в краката им."

В тази страна, в която винаги е липсвала превенция на простотията, на Етичната комисия или й се е наложило да се помайтапи, за да се аргументира, или наистина е пълна с изпаднали от рая членове, които си мислят, че във всички досегашни реклами на "Винпром Пещара" женските гърди са били асоцирани не с дини, а с мозъка на Айнщайн.

На всеки български плаж разговорът се върти най-вече около "тия три неща" - цици и нещо (обикновено мента, мастика или и двете) с много лед - определено без да бъде съпътсван с шекспирови сентенции.

Затова най-лесният начин да рекламираш някоя от напитките е да направиш възстановка на реален плажен скеч - и да убедиш някоя нашумяла фолк изпълнителка, че няма да се вижда целулитът й в клипчето.

Актуалната (миналогодишна) реклама на мастика "Пещера" определено улучва в десетката летните ценности на средностатистическия кибик и ако е сервирана с крайно лош вкус, то е защото със сигурност не се цели във феновете на Fallon (агенцията, която се прочу със софистицираната реклама на Sony Bravia с подскачащите топки през 2005-а), а във феновете на чалгата и на напитките на достъпни цени.

Няма как да се оспори присъствието на пошли стереотипни сексистки послания в рекламата, но с ненавременното им преекспониране - след като цяла година ефектното клипче възпитава потребителите в лоши нрави, "етиците" просто доказват, че основната им дейност е само да напомнят за себе си.

Единственият смислен момент в мотивите им всъщност е, че "лошият вкус не е етичен, а естетичен проблем".

А ако в случая с рекламата на "Винпром Пещера" освен за лош вкус, става дума и за неприкрита вулгарност, полова дискриминация и погазване на човешкото достойнство, това едва ли може да се прекатегоризира в етичен проблем, за който носят отговорност представителите на продукта.

Този проблем е свързан с отдавна зададени и вече нормални модели на поведение и в този смисъл създателят на рекламата, която напълно изразява доминантния тип култура у нас, е самото общество.

Много ясно, че рекламата на мастика "Пещера" определено може да ти се стори тъпа, особено когато ти е много тъпо, че си се родил тук. Ако обаче я видиш, докато кротко си пиеш узото (по-добрия приятел на динята) с гаджето си, тя едва ли ще почне да цикли по темата, че е априори принизена в краката на мъжа, а ти - че в представянето на голо женско тяло има нещо непристойно и недостойно.

Живеем в свят, в който западните компании си позволяват да рекламират продуктите си дори с хомосексуални символи. И в който само потребители с недостатъчно добре развити възприятия и култура биха възстанали срещу рекламен клип, зад който им се привижда конспиративното намерение да се опосредстват още повече ценностите на и без това изпростялото човечество.

Етичната Комисия към НСС всъщност доказва, че може да мисли "и така - и така" с едно друго свое решение по повод жалби относно реклама на "Чайкафарма". Според тях текстът на рекламата "На всеки час умира човек от миокарден инфаркт", изказан в прайм тайма, е безмислен и тягостен, а сведенията за страдащите от миокарден инфаркт и процентът на починалите по пътя за болницата са изключително стресираща информация, поднесена в неподходящ момент.

Рекламата би могла да се разгледа като нарушение, според чл. 4. 4 от Етичния кодекс: "Търговската комуникация не трябва да се възползва от чувството на страх, или от нещастие или страдание, без основателна причина."

Етичната комисия обаче намира жалбите за неоснователни, като посочва в мотивите си, че съобщението "На всеки час умира човек от миокарден инфаркт", изказано в прайм тайма, достига до потребители, които като цяло притежават сравнително добър опит, познания и разумна преценка, за да възприемат правилно посланието."

Странно как не се е досетила да включи в есеистичните си аргументи във връзка с решението си за рекламата на мастиката, че циците на Андреа също могат да доведат до инфаркт...



Тагове:   етика,   мастика,


Гласувай:
12



1. tutankhamon661 - Не е ли върха? По принцип не харесвам ...
09.08.2010 02:05
Не е ли върха? По принцип не харесвам блондинки, но тази е направо убиец!
цитирай
2. lado - Зависи на какво е убиец. . . Може би ...
09.08.2010 06:57
Зависи на какво е убиец...Може би убива детското в мен. Всичко детско. И ме прави да се чувствам стар и изморен.
Може да е убиец на всяка мисъл в още в зародиш - и в нейната главица, и в главиците на съзерцаващите я с ясни желания от момчета до старци, и в обърканите женски главици, отчаяно търсещи начин да й подражават...
Такъв убиец е със сигурност.
Можа и да се яви и в ролята на физически, ако и гръмнат циците :)))))
Поздрави!
цитирай
3. diso - Едва преди 2-3 дни разбрах, че съществува въпросната комисия
09.08.2010 08:17
Май и те, като кучето, пролайват понякога, за да си оправдаят хляба...
Ако има нещо неестетично в рекламите на мастика "Пещера", това е задникът на Емилия, показан съвсем не по рекламному:))
цитирай
4. 0rth0d0x - хубаво щеше да са истински тези цици
09.08.2010 09:08
както и самата Андреа.А не да е просто екземпляр от шаблона на Пайнер (или каквато беше там фирмата).
Много рядко може да въздейства такова създание на либидото ми-вече не съм тийн и подобни хубавици тип захаросана "фафла" не ме карат да точа лиги.
За съжаление има доста други, които не са на това мнение, но... welcome to BG...гайди :)
цитирай
5. sevdabg - Аз мастика не пия :)))
09.08.2010 09:21
Да се оправят ;)))
цитирай
6. smirena - Хаха,паднах от смях!
09.08.2010 10:08
Ама и такава комисия ли било имало?И аз не знаех,от този пост научавам. И взела тя да се занимава с женските бански в десен''динена кора''?Браво на нея,че пази женското достоинство и чест,които биват така вулгарно погазвани от мъжките погледи именно на плажа.Това си е направо рекламен пиар.Както и да е,наближава 15 авг.-Голяма Богородица-ще режем сочни дини и ще пием мастика,всяка Мария да почерпи с диня.А,сега ми идва наум дали да не сизирам въпросната комисия за една развращаваща детското съзнание песничка ''Бански на лалета''?
цитирай
7. dolsineq - хахахаха
09.08.2010 12:19
sevdabg написа:
Да се оправят ;)))

Аз мастика не пия :)))
.................................................................
... и прясно мляко също ...;-)))))))))))
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: lado
Категория: Изкуство
Прочетен: 2652151
Постинги: 65535
Коментари: 5893
Гласове: 20657
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930