2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. mt46
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
Тома Захариев
В медиите пристигна патетично писмо от Етичната комисия към Националния съвет за саморегулация, в което тя обявява решението си: рекламата на мастика "Пещера" нарушава Националните етични правила за реклама и търговска комуникация, тъй като е безотговорна към обществото, противоречи на добрите нрави, опредметява женските гърди и т.н. - все литературно поднесени аргументи.
Накратко Етичната комисия препоръча на "Винпром Пещера" да приведе комуникацията си в приличен вид в определения срок (5 работни дни), а при невъзможност - ще спре излъчването й.
Освен че станалата повод за това решение жалба постъпва цяла година след пускането на "неприемливата" реклама, текстът в нея е изначално сбъркан, тъй като посочва за рекламни лица младият актьор Калин Врачански и фолк изпълнителката Галена (също рекламно лице на "Пещера"). Преразказвайки в същото време рекламния сюжет, в който протагонист е бюстът на Андреа (вярно, че единствената разлика между двете певици е в цвета на косите, но все пак...).
Жалбоподателят Фондация "Хоризонти 21" се позовава на "чл. 2 и чл.4.9 от Етичния кодекс, според които (накратко) търговската комуникация не трябва: да съдържа вулгарни елементи, според общоприетите морални норми в съответната държава и култура, да промотира прекалена податливост на сексуалността чрез изобразяване на насърчаване и готовност за секс, да показва разголване на човешкото тяло по неподходящ начин, да представя продукта като средство за отстраняване на сексуални бариери...
С решението си, че в съответната държава и култура жалбата е допустима (и основателна), етиците отприщват твърде интересен диалог между двете страни, еталон на словоблудството и господстващото лицемерие у нас - когато става въпрос за медийна етика.
В становището си ответната страна "Винпром Пещера", разбира се, се хваща за неволно или не допусната грешка в текста на жалбата, посовайки, че не се конкретизира ясно за коя реклама и на кой продукт става въпрос. Понеже няма реклама, в която да участват заедно посочените изпълнителка и актьор - факт.
Дори да оставим настрана непрофесионалния подход на НСС, който приема решение върху жалба, пълна с неточности, в мотивите си Етичната комисия включва такива старомодни моралистични забележки, че човек би решил, че жените у нас обикновено ходят на плаж с поло и дълги шорти, за да не ги забелязват, или че мъжете са заставени да изпитват по-явен интерес към хоризонта:
"Рекламата носи послание за незачитане на човешкото достойнство, поради изключително принизеното опредметяване на женските гърди."
"Рекламата не се съобразява с общоприетите морални ценности на българското общество - конкретно, аналогията между женските гърди и дини, изобразена чрез банския костюм и изречението: "Не, мерси, аз си имам" в отговор на подаденото парче диня."
"Рекламата принизява жената до сексуален обект, идентифицирайки я като "сочно парче" (парче диня или парче месо?!) и поставяйки я на по-ниско ниво спрямо перспективата на камерата и погледа на мъжете т.е. - на земята, в краката им."
В тази страна, в която винаги е липсвала превенция на простотията, на Етичната комисия или й се е наложило да се помайтапи, за да се аргументира, или наистина е пълна с изпаднали от рая членове, които си мислят, че във всички досегашни реклами на "Винпром Пещара" женските гърди са били асоцирани не с дини, а с мозъка на Айнщайн.
На всеки български плаж разговорът се върти най-вече около "тия три неща" - цици и нещо (обикновено мента, мастика или и двете) с много лед - определено без да бъде съпътсван с шекспирови сентенции.
Затова най-лесният начин да рекламираш някоя от напитките е да направиш възстановка на реален плажен скеч - и да убедиш някоя нашумяла фолк изпълнителка, че няма да се вижда целулитът й в клипчето.
Актуалната (миналогодишна) реклама на мастика "Пещера" определено улучва в десетката летните ценности на средностатистическия кибик и ако е сервирана с крайно лош вкус, то е защото със сигурност не се цели във феновете на Fallon (агенцията, която се прочу със софистицираната реклама на Sony Bravia с подскачащите топки през 2005-а), а във феновете на чалгата и на напитките на достъпни цени.
Няма как да се оспори присъствието на пошли стереотипни сексистки послания в рекламата, но с ненавременното им преекспониране - след като цяла година ефектното клипче възпитава потребителите в лоши нрави, "етиците" просто доказват, че основната им дейност е само да напомнят за себе си.
Единственият смислен момент в мотивите им всъщност е, че "лошият вкус не е етичен, а естетичен проблем".
А ако в случая с рекламата на "Винпром Пещера" освен за лош вкус, става дума и за неприкрита вулгарност, полова дискриминация и погазване на човешкото достойнство, това едва ли може да се прекатегоризира в етичен проблем, за който носят отговорност представителите на продукта.
Този проблем е свързан с отдавна зададени и вече нормални модели на поведение и в този смисъл създателят на рекламата, която напълно изразява доминантния тип култура у нас, е самото общество.
Много ясно, че рекламата на мастика "Пещера" определено може да ти се стори тъпа, особено когато ти е много тъпо, че си се родил тук. Ако обаче я видиш, докато кротко си пиеш узото (по-добрия приятел на динята) с гаджето си, тя едва ли ще почне да цикли по темата, че е априори принизена в краката на мъжа, а ти - че в представянето на голо женско тяло има нещо непристойно и недостойно.
Живеем в свят, в който западните компании си позволяват да рекламират продуктите си дори с хомосексуални символи. И в който само потребители с недостатъчно добре развити възприятия и култура биха възстанали срещу рекламен клип, зад който им се привижда конспиративното намерение да се опосредстват още повече ценностите на и без това изпростялото човечество.
Етичната Комисия към НСС всъщност доказва, че може да мисли "и така - и така" с едно друго свое решение по повод жалби относно реклама на "Чайкафарма". Според тях текстът на рекламата "На всеки час умира човек от миокарден инфаркт", изказан в прайм тайма, е безмислен и тягостен, а сведенията за страдащите от миокарден инфаркт и процентът на починалите по пътя за болницата са изключително стресираща информация, поднесена в неподходящ момент.
Рекламата би могла да се разгледа като нарушение, според чл. 4. 4 от Етичния кодекс: "Търговската комуникация не трябва да се възползва от чувството на страх, или от нещастие или страдание, без основателна причина."
Етичната комисия обаче намира жалбите за неоснователни, като посочва в мотивите си, че съобщението "На всеки час умира човек от миокарден инфаркт", изказано в прайм тайма, достига до потребители, които като цяло притежават сравнително добър опит, познания и разумна преценка, за да възприемат правилно посланието."
Странно как не се е досетила да включи в есеистичните си аргументи във връзка с решението си за рекламата на мастиката, че циците на Андреа също могат да доведат до инфаркт...
РЕФОРМИ В ОБРАЗОВАНИЕТО ИЛИ ИНФАНТИЛНИ И...
НОВА КУЛТУРА НА КОМУНИКАЦИИТЕ
Може да е убиец на всяка мисъл в още в зародиш - и в нейната главица, и в главиците на съзерцаващите я с ясни желания от момчета до старци, и в обърканите женски главици, отчаяно търсещи начин да й подражават...
Такъв убиец е със сигурност.
Можа и да се яви и в ролята на физически, ако и гръмнат циците :)))))
Поздрави!
Ако има нещо неестетично в рекламите на мастика "Пещера", това е задникът на Емилия, показан съвсем не по рекламному:))
Много рядко може да въздейства такова създание на либидото ми-вече не съм тийн и подобни хубавици тип захаросана "фафла" не ме карат да точа лиги.
За съжаление има доста други, които не са на това мнение, но... welcome to BG...гайди :)
Аз мастика не пия :)))
.................................................................
... и прясно мляко също ...;-)))))))))))
2. wikipedia
3. Тони Филипов, д-р
4. Блогът на Пламен Асенов
5. evrazol
6. Иван Стаменов
7. Хумор - Тимур и неговите командоси
8. Изгубената България - Пейо Колев
9. Има защо
10. Колажи - ако ви вършат работа, взимайте си и ги ползвайте!
11. Стара класическа публицистика
12. Чара
13. Авелзамански истории
14. Живата история
15. Поетична проза
16. Наше момче
17. ГМО - опасност
18. Великия Боцман
19. Пророкът Гочо - антиутопия
20. Наш човек
21. krizata.info/
22. Колекция колажи - ако ви вършат работа - ваши са!